Pentru functionarea in conditii optime a site-ului Stilouri Romanesti, datele cu caracter personal si cookie-urile sunt foarte importante.
Stilouri Romanesti foloseste cookies pentru a tine minte faptul ca v-ati logat pe site si pentru a va putea stoca produsele in cosul de cumparaturi. De asemenea acestea vor colecta statistici anonime, pentru a va oferi si livra functii avansate si continut personalizat de marketing.
Pentru a va putea bucura de intreaga experienta ca vizitator Stilouri Romanesti este necesar sa fiti de acord cu procesatori de date.
Cel mai rar și mai scump stilou produs vreodată în România este „Flaro Dacia”.
Prin anul 1968 la conducerea Întreprinderii „Flamura Roșie” era director inginerul Silvestru Mureșan. Potrivit mărturiilor inginerului Savu Curtean, Mureșan fusese susținut pentru numirea în funcția de director la „Flaro” de ministrul Industriei Ușoare, Alexandru Sencovici, care a ocupat această demnitate în mai multe guverne conduse de Ion Gh. Maurer, între anii 1961 – 1969. Într-o anumită împrejurare, familia Mureșan a ajutat familia Sencovici, care era urmărită de regimul horthyst, iar după război unul dintre copiii celui urmărit a devenit mare demnitar.
Alexandru Sencovici este cel care a sprijinit foarte mult „Flamura Roșie” să se dezvolte, importând acele moderne mașini de injectat mase plastice.
„Sencovici primise, într-o vizită, un stilou american care imita o țigară cubaneză. Fără să știe că era făcut din celuloid și că era sensibil la căldură, el l-a pus într-o scrumieră și s-a deformat. Cu acest stilou a venit la Silvestru Moldovan și i-a cerut ca proiectanții de la „Flamura Roșie” să lucreze la un „stilou guvernamental” care să semene cu cel al ministrului”, ne-a dezvăluit inginerul Curtean care a fost originea stiloului „Dacia”.
La rândul său, Zosim Șchiopotă își amintește: „Comanda să facem un astfel de stilou a venit prin 1968, după ce Nicolae Ceaușescu s-a instalat la putere. S-au făcut planurile, iar directorul Moldovan i-a dat stiloul lui Sencovici (cred că era un Parker) unui lăcătuș foarte bun care lucra la creație, un anume Eck. Acesta a lucrat la „Dacia”, dar stiloul – model i l-a făcut cadou femeii de serviciu, crezând că nu-l va cere nimeni înapoi. Când am auzit a doua zi, m-am speriat. A trebuie să-i spunem lui Moldovan, care era și el îngrozit că nu va mai avea ce să-i dea înapoi lui Sencovici. Din fericire, Eck a recuperat stiloul de la femeia de serviciu, și l-a pus la gazeta de perete, de unde l-am luat eu și l-am dat directorului. Trebuie să vă spun că proiectarea stiloului a durat luni de zile. Pentru „Dacia” nu s-au făcut scule de serie, fiecare piesă era făcută manual. Mai târziu, pentru „Titan” s-au făcut scule”.
Am văzut, ceva mai sus, că la data de 26 martie 1969, „Flamura Roșie” solicita „aprobarea unui import suplimentar West a 1.500 de bucăți penițe aur 14 k., cu siguranță pentru dotarea stiloului „Dacia”, aflat de ceva timp în lucru la „Flamura Roșie”. BNR răspundea: „avizarea fișei respective va depinde de acordul dumneavoastră ca acest import să se facă pe seama planului de consum pe anul 1969 a Întreprinderii „Flamura Roșie”. Aurul fin conținut în cele 1500 de penițe este de 435 gr.”
După cum am mai scris, la „Flamura Roșie” nu a ajuns niciodată un număr atât de mare de penițe, întreprinderea neavând capacitatea de a finaliza atât de multe stilouri „Dacia”.
Zosim Șchiopotă își amintește că „Flamura Roșie” a produs circa 500 de stilouri „Dacia”, dintre care 185 pentru necesitățile de protocol ale șefului statului, iar 300 pentru Guvern. Accesoriile acestui stilou erau toate aurite, iar pe inelul de la baza capacului este inscripționat de două ori „FLARO”. Denumirea fabricii apare și pe capacul aurit al capacului.
Penița este inscripționată cu însemnele: „FLARO – 14 k – OSMIU – ROMÂNIA” și are 0,91 gr. aur. Fostul director Lucian Ghindea mi-a mărturisit că penițele de aur fuseseră importate de la „Degussa”, firmă cu care „Flamura Roșie” avea deja o veche colaborare, multe dintre penițele utilizate până în 1970 de întreprindere fiind făcute acolo. Alte mărturii spun că penițele pentru „Dacia” au fost aduse din Austria. Am adresat întrebarea „de unde au fost importate penițele?” Băncii Naționale a României, dar nu s-au găsit documentele de import. S-ar putea să le descoperim cu prilejul unor cercetări aprofundate în Arhiva B.N.R.